Miasto i Gmina Sienno

Ruszyła Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB)

1 lipca 2021 r. rozpoczął się proces składania deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, który ma na celu zebranie wszystkich danych dotyczących źródeł ciepła i spalania paliw w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych.

Każdy budynek, który posiada zainstalowane źródło ciepła lub spalania paliw o mocy nominalnej do 1MW należy zgłosić wypełniając odpowiednią deklarację. 


Obowiązek złożenia deklaracji spoczywa na właścicielu lub zarządcy budynku! 

 

Jak złożyć deklarację?

Deklarację można złożyć w prosty sposób przez internet, nie wychodząc z domu. Wystarczy, że posiada się profil zaufany/bankowość elektroniczną/e-dowód. Jeżeli nie masz dostępu do Internetu deklarację w wersji papierowej możesz złożyć osobiście w  Urzędzie Gminy Sienno pok. nr 7, nr 14 albo wysłać do urzędu listem poleconym na adres: Urząd Gminy Sienno ul. Rynek 36/40, 27-350 Sienno.

 

Aby złożyć deklarację przez internet:

wejdź na stronę: https://zone.gunb.gov.pl/

naciśnij -> złóż deklarację <- wypełnij ją i wyślij

 

Formularze deklaracji do pobrania i wydrukowania na dole strony lub tutaj: https://zone.gunb.gov.pl/dokumenty-do-pobrania/

 

Na wysłanie deklaracji obywatele mają 12 miesięcy w przypadku źródeł ciepła lub spalania paliw eksploatowanych przed 1 lipca 2021 r.

W przypadku źródeł ciepła lub spalania paliw uruchomionych po 1 lipca 2021 r. będzie to 14 dni od instalacji źródła ciepła lub spalania paliw.

Za brak złożenia deklaracji będzie grozić grzywna, która jest wymierzana na zasadach ogólnych kodeksu wykroczeń.

 

Co zawiera deklaracja?

Deklaracja jest rodzajem ankiety. Zawiera takie informacje jak: imię i nazwisko lub nazwę właściciela bądź zarządcy budynku lub lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby; adres nieruchomości, w obrębie której eksploatowane jest źródło ciepła lub źródło spalania paliw; informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach; numer telefonu właściciela lub zarządcy (opcjonalnie); adres e-mail (opcjonalnie).

 

W jakim celu została stworzona Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków?

Celem stworzenia centralnej bazy (tj. CEEB – Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków) jest poprawa jakości powietrza – likwidacja głównej przyczyny zanieczyszczeń – emisji substancji powodujących smog. CEEB będzie ważnym narzędziem wspierającym wymianę starych kotłów grzewczych, będzie również miejscem gdzie dostępne będą informacje na temat wszystkich programów finansowania wymiany pieców.

Dzięki szczegółowym danym o budynkach będziemy wiedzieć o wiele więcej na temat sytuacji w mieszkalnictwie. CEEB stanowić będzie również narzędzie dla organów administracji centralnej i samorządowej do realizacji polityki niskoemisyjnej.

Dla obywateli zostaną uruchomione usługi, które przyczynią się do poprawy stanu technicznego budynków w zakresie bezpieczeństwa, np. zamówienie przeglądu kominiarskiego czy inwentaryzacji budynku. Celem zbierania informacji o budynkach jest stworzenie kompletnej bazy danych, na podstawie której gmina będzie mogła wnioskować o fundusze w celu poprawy jakości powietrza.

Zapraszamy do obejrzenia filmu promującego Centralną Ewidencję Emisyjności Budynków.

https://youtu.be/ZzRuaq3l4Nk

 

Chcesz zasięgnąć więcej informacji?

Wejdź na stronę Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego:

https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow-faq